Giacomo Puccini: Turandot

közvetítés időpontja: 2019. 10. 12.

  • Fővilágosító: Yannick Nézet-Séguin
  • Koreográfus: Chiang Ching
  • Jelmez: Anna Anni and Dada Saligeri
  • Fővilágosító: Gil Wechsler min
  • Szereplők: Christine Goerke (Turandot), Eleonora Buratto (Liù), Roberto Aronica (Calàf), James Morris (Timur)
  • 182 min

Puccini utolsó operája az 1926-os ősbemutató óta az alaprepertoár egyik legnépszerűbb alkotása: dúsan áradó dallamossága, hatalmas kórustablói, egzotikus kínai színei a nagyközönség minden rétegének igényeit kielégítik. Az olasz mester – tőle szokatlan módon – ezúttal mesevilágba repít: a „kis dolgok költője”, a realista operát a legmagasabb fokon művelő Puccini ezúttal szimbolikus történetet visz színre vonzások és választások egymást feltételező és kizáró tragikus háromszögéről – felemás ízű happy enddel. Franco Zeffirelli monumentális, pazar látványvilágú rendezése 1987 óta szerepel a Metropolitan műsorán, a nézők osztatlan lelkesedésétől kísérve – az annak idején Marton Éva címszereplésével bemutatott produkció a HD-közvetítések sorozatában is több alkalommal látható volt már. Ezúttal napjaink egyik legkiválóbb Wagner-szopránja, Christine Goerke bújik a gyilkos császárlány jelmezébe, az ismeretlen hercegként kezét elnyerő Kalafot pedig Roberto Aronica személyesíti meg. Az előadást a Met főzeneigazgatója, Yannick Nézet-Séguin vezényli.

Jegyfoglalás:

2019. 10. 12
18:55.
  Foglaljon Online

Jules Massenet: Manon

közvetítés időpontja: 2019. 10. 26.

  • Rendező: Laurent Pelly
  • Fővilágosító: Maurizio Benini
  • Koreográfus: Lionel Hoche
  • Jelmez: Laurent Pelly
  • Fővilágosító: Joël Adam min
  • Szereplők: isette Oropesa (Manon), Michael Fabiano (Chevalier des Grieux), Carlo Bosi (Guillot de Morfontaine), Artur Ruciński (Lescaut), Brett Polegato (de Brétigny), Kwangchul Youn (Comte des Grieux)
  • 232 min

Ha valaki azt hinné, hogy Puccini zseniális Manon Lescaut-ja egyszer és mindörökre elszívta a levegőt Prévost abbé regényének más feldolgozásai elől, az nagyon téved! A számos operai verzió közül minden bizonnyal a hatalmas színpadi életművet hátrahagyó Massenet műve az, amely népszerűségben és játszottságban versenyre kelhet Pucciniéval – Manonja eleddig több mint 270-szer szerepelt a Metropolitan műsorán, Laurent Pelly 2012-ben bemutatott rendezése pedig az utóbbi évtized egyik legnagyobb sikere volt a Lincoln Centerben csakúgy, mint a HD-közvetítések sorában. A frivolságot nem nélkülöző történethez Massenet franciásan könnyed és elegáns zenét komponált, mely azonban olykor felforrósodik, szenvedélyessé válik, igazi, nagy operai pillanatokat hozva létre. Mi kell még egy nagyszerű operai estéhez? Hát persze: első osztályú szereposztás, ami a Metben magától értetődően adott – Lisette Oropesa (Manon) és  Michael Fabiano (Des Grieux) neve éppúgy garancia a kiemelkedő zenei élményre, mint Maurizio Benini vezénylése.

Jegyfoglalás:

2019. 10. 26
18:55.
  Foglaljon Online

Puccini: Pillangókisasszony

közvetítés időpontja: 2019. 11. 09.

  • Rendező: Anthony Minghella
  • Fővilágosító: Pier Giorgio Morandi
  • Koreográfus: Carolyn Choa
  • Díszlet: Michael Levine
  • Jelmez: Han Feng
  • Fővilágosító: Peter Mumford min
  • Szereplők: Hui He (Cso-cso-szán), Elizabeth DeShong (Szuszuki), Andrea Carè (Pinkerton), Plácido Domingo (Sharpless)
  • 192 min

„Pillangókisasszony” – a mindenkori magyar operacím-fordítások közül talán ez a legpontatlanabb, de egyben a legköltőibb: hiszen míg az eredeti Madama Butterfly kétnyelvűségét éppúgy elvéti, mint a madama szó „asszony” jelentését – addig mégis mindent pontosan visszaad, amiért e tragikumában naggyá növő törékeny asszony történetét immár több mint száz éve estéről estére végigkönnyezzük. Szinte hihetetlen, hogy ez a sokkoló hatású opera annak idején megbukott az ősbemutatón…! Az angol beteg című film rendezőjeként világhírűvé vált Anthony Minghella egyetlen operarendezése, mely 2006-os bemutatója idején elkápráztatta a világot, nagyszerű egyensúlyt teremt a realista és a stilizált játékmód között, újszerű megvilágításba helyezve a mű számos, máskor elsikkadó apró részletszépségét. A címszerepet ezúttal Hui He alakítja, Pinkertont Andrea Carè személyesíti meg. A karmesteri pulpituson a hazánkban is jól ismert Pier Giorgio Morandi áll.

Jegyfoglalás:

2019. 11. 09
18:55.
  Foglaljon Online

Philip Glass: Ehnaton

közvetítés időpontja: 2019. 11. 23.

  • Rendező: Phelim McDermott
  • Fővilágosító: Karen Kamensek
  • Koreográfus: Sean Gandini
  • Jelmez: Kevin Pollard
  • Fővilágosító: Bruno Poet min
  • Szereplők: Dísella Lárusdótti (Tye királynő), J’Nai Bridges (Nofertiti), Anthony Roth Costanzo (Ekhnaton), Aaron Blake (Amon főpap), Will Liverman (Horemhab), Richard Bernstein (Aye), Zachary James (Amenhotep)
  • 211 min

A kortárs amerikai zeneszerzés nagy öregje, a minimalista irányzat egyik legelismertebb képviselője sokoldalú és gazdag operai életművet alkotott az elmúlt évtizedek során. Ebből is kiemelkedik az a trilógia, melyet három, belső víziójuk által meghatározott életű ember köré épített: az Einstein a strandon, a Satyagraha (Gandhi életéről, melyet már láthattunk a HD-közvetítések sorában) és az ókori Egyiptom legnagyobb vallási reformerét középpontba állító Ehnaton. Utóbbi mű, mely először szerepel a Met műsorán, Glass más műveihez hasonlóan tarka képet mutat a felhasznált szövegek és azok nyelve tekintetében: a librettó akkád, óhéber és óegyiptomi nyelven íródott, illetve eredeti szövegekből készült kompiláció. Phelim McDermott rendezése nagy sikerrel debütált már Londonban és Los Angelesben is; a kiváló szereposztás – élén a címszerepet megformáló Anthony Roth Costanzóval – garancia arra, hogy a Met idei, „amerikai” évadának ez a darabja is méltó fogadtatásban részesüljön.

Jegyfoglalás:

2019. 11. 23
18:55.
  Foglaljon Online

Alban Berg: Wozzeck

közvetítés időpontja: 2020. 01. 11.

  • Rendező: William Kentridge
  • Fővilágosító: Yannick Nézet-Séguin
  • Jelmez: Greta Goiris
  • Fővilágosító: Urs Schönebaum min
  • Szereplők: Elza van den Heever (Marie), Tamara Mumford (Margret), Christopher Ventris (A tamburmajor), Gerhard Siegel (A kapitány), Andrew Staples (Andres), Peter Mattei (Wozzeck), Christian Van Horn (Doctor)
  • 92 min

Ha van mű, amely gyökeresen megváltoztatta az operáról való gondolkodás irányát, úgy Berg műve, a Georg Büchner drámai töredékei nyomán komponált Wozzeck feltétlenül ilyen. Az 1925-ös ősbemutatót sokan a modern opera születésnapjaként tartják számon, s bár ez az álláspont sok jelentős művet foszt meg a „modern” jelzőtől, szimbolikusan mégis érthető e korszakhatár. Berg ugyanakkor tőrőlmetszetten színpadi komponista, akinek műve nem elvont művészkedés, hanem a legégetőbb emberi problémákat a legátélhetőbb zenei köntösbe bújtató opera: az abszolút zenei formák vagy az énekbeszéd alkalmazása sosem áll a zenei kifejezés és – igen! – a zenei szépség útjába. A Salzburgi Ünnepi Játékokkal koprodukcióban bemutatott előadás rendezője a különleges vizuális világukról elhíresült előadásokat jegyző dél-afrikai William Kentridge, a címszerepet a New York-i közönség egyik dédelgetett kedvence, a svéd Peter Mattei énekli; Yannick Nézet-Séguin vezényel.

Jegyfoglalás:

2020. 01. 11
18:55.
  Foglaljon Online

The Gershwins: Porgy és Bess

közvetítés időpontja: 2020. 02. 01.

  • Rendező: James Robinson
  • Fővilágosító: David Robertson
  • Jelmez: Catherine Zuber
  • Fővilágosító: Donald Holder min
  • Szereplők: David Robertson; Angel Blue (Bess), Golda Schultz (Clara), Latonia Moore (Serena), Denyce Graves (Maria), Frederick Ballentine (Sportin’Life), Eric Owens (Porgy), Alfred Walker (Crown), Donovan Singletary (Jake)
  • 195 min

Az „amerikai évad” kihagyhatatlan ziccere a nagyvilágban legismertebb amerikai opera, mely azonban meglepően későn tűnt fel először a Metropolitan műsorán – 1985-ös bemutatóját követően öt évig volt műsoron, összesen 54 alkalommal. (Összehasonlításképp: a Magyar Állami Operaház ennél többször, több mint hetvenszer játszotta a művet!) Színház és mű tartózkodó kapcsolatát nem csak a sokáig megkerülhetetlennek bizonyuló, a feketéket háttérbe szorító jogszokások határozták meg, de az a műfaji bizonytalanság is, mely e felkavaró zenés dráma helyét az opera és a musical között félúton jelöli ki. A mű felújítása – melynek révén először lesz látható a HD-közvetítések sorozatában is – a szerzők, George és Ira Gershwin jogutódjainak kéréseit figyelembe véve teljesen afroamerikai szereposztáson alapul – a címszerepekben Eric Owens és az egykori pécsi Operalia-versenyen feltűnt Angel Blue lesz látható-hallható. James Robinson rendezését a 20. századi zene elismert interpretátora, David Robertson dirigálja.

Jegyfoglalás:

2020. 02. 01
18:55.
  Foglaljon Online

G. F. Händel: Agrippina

közvetítés időpontja: 2020. 02. 29.

  • Rendező: Sir David McVicar
  • Fővilágosító: Harry Bicket
  • Koreográfus: Andrew George
  • Díszlet: John Macfarlane
  • Jelmez: John Macfarlane
  • Fővilágosító: Paule Constable min
  • Szereplők: Brenda Rae (Poppea), Joyce DiDonato (Agrippina), Kate Lindsey (Nerone), Iestyn Davies (Ottone), Duncan Rock (Pallante), Matthew Rose (Claudio)
  • 225 min

A Metropolitan közönsége körében mind népszerűbbé váló barokk operák szerzői közül is kiemelkedőnek mondható a német származású, de életének nagy részét Angliában leélő, s ott olasz operákat komponáló Händel iránti rajongás. Az elmúlt évtizedekben három operája – a Rinaldo, a Julius Caesar és a Rodelinda – is színre került a Met színpadán, nem is beszélve oratóriumainak alkalmi előadásairól, vagy éppen Az elvarázsolt sziget című pasticcio-operáról, melynek zenei anyaga tekintélyes részben szintén Händel muzsikáján alapult. A Nero császár és édesanyja, Agrippina közti fordulatos, véres fejleményekben sem szűkölködő történet a 18. századi olasz operára jellemző da capo-áriák sorában elevenedik meg – kiváló előadók tolmácsolásában. Agrippinaként Joyce DiDonato ismét igazi primadonna-szerepben mutatkozhat be az őt bálványozó New York-iaknak, Harry Bicket pedig a barokk zene elismert előadójaként irányítja a Sir David McVicar rendezte új produkciót.

Jegyfoglalás:

2020. 02. 29
18:55.
  Foglaljon Online

Richard Wagner: A bolygó hollandi

közvetítés időpontja: 2020. 03. 14.

  • Rendező: François Girard
  • Fővilágosító: Valery Gergiev
  • Koreográfus: Carolyn Choa
  • Díszlet: John Macfarlane
  • Jelmez: Moritz Junge
  • Fővilágosító: David Finn min
  • Szereplők: Anja Kampe (Senta), Mihoko Fujimura (Mary), Sergey Skorokhodov (Erik), David Portillo (Steuermann), Sir Bryn Terfel (Holländer), Franz-Josef Selig (Daland)
  • Dramaturg: Serge Lamothe
  • 139 min

Wagner első vállalt – később a kanonizált életmű kezdőpontjaként megnevezett – operája személyes élményen alapul. Feleségével hajón szöktek az őket oly gyakran szorongató hitelezők elől, s a kényelmetlen utazás egy sötét színekben pompázó, borongós, misztikus, de mégis a szerelem legyőzhetetlenségét hirdető librettó írására ihlette a német mestert. A szövegkönyv megírását csak jóval később követte a zene kidolgozása (Wagner attól sem zárkózott el, hogy szövegére más komponáljon zenét) – s végül nem is az eredeti terveknek megfelelően Párizsban, hanem Drezdában került színre a mű. E minden ízében romantikus történet és kompozíció, noha kissé háttérbe szorul a Wagner-életmű csúcsai mögött, mégis rengeteg szépséget tartalmaz – nem csoda, hogy időről időre olyan nagyságrendű művészek foglalkoznak vele, mint a mostani bemutatót vezénylő Valerij Gergijev vagy a címszerepet megformáló Sir Bryn Terfel. Az új produkciót François Girard rendezi.

Jegyfoglalás:

2020. 03. 14
17:55.
  Foglaljon Online

G. Puccini: Tosca

közvetítés időpontja: 2020. 04. 11.

  • Rendező: Sir David McVicar
  • Fővilágosító: Bertrand de Billy
  • Koreográfus: Leah Hausman
  • Díszlet: John Macfarlane
  • Jelmez: John Macfarlane
  • Fővilágosító: David Finn min
  • Szereplők: Anna Netrebko (Tosca), Brian Jagde (Cavaradossi), Michael Volle (Scarpia), Patrick Carfizzi (Sacristan)
  • 177 min

A Toscával a lehető legkönnyebb sikert aratni: csak a világ három legjobb énekesére van hozzá szükség – tartja az operai közvélekedés. Való igaz, a hagyományos szoprán–tenor–bariton háromszögre épülő, valós római helyszíneken játszódó, krimi-elemeket sem nélkülöző történet és Puccini ellenállhatatlanul szenvedélyes, máskor megkapóan lírai muzsikája sosem téveszti hatását – a három kiváló énekes pedig ezúttal is rendelkezésre áll. Mindenekelőtt napjaink egyik elsőszámú dívája, az orosz Anna Netrebko, aki számtalan HD-közvetítés után először lesz látható Tosca szerepében. Scarpiaként az elsősorban Wagner-szerepekkel ismertté vált Michael Volle borzolja a kedélyeket, Cavaradossiként pedig az elmúlt évtizedben számos szép sikert elért Brian Jagde készül első Met-beli főszerepére. Sir David McVicar tradicionális, a Zeffirelli-féle hagyományokat híven őrző rendezése másodszor kerül a mozik képernyőjére, ezúttal Bertrand de Billy vezényletével.

Jegyfoglalás:

2020. 04. 11
18:55.
  Foglaljon Online

G. Donizetti: Stuart Mária

közvetítés időpontja: 2020. 05. 09.

  • Rendező: Sir David McVicar
  • Fővilágosító: Maurizio Benini
  • Koreográfus: Leah Hausman
  • Díszlet: John Macfarlane
  • Jelmez: John Macfarlane
  • Fővilágosító: Jennifer Tipton min
  • Szereplők: Diana Damrau (Stuard Mária), Jamie Barton (Elisabetta), Stephen Costello (Leicester), Andrzej Filończyk (Cecil), Michele Pertusi (Talbot)
  • 166 min

Donizetti három olyan operát komponált, melyben egy-egy angol királynő (vagy királyné) is színre lép: a Boleyn Anna, a Robert Devereux és a Stuart Mária egyaránt a 16. századi Anglia politikai cselszövéseiből meríti témáját. A Friedrich Schiller azonos című drámáján alapuló Stuart Mária, mely a címszereplő és I. Erzsébet a valóságban soha meg nem történt találkozását állítja középpontba, természetesen nem nélkülözi a szerelmi szálat (a két uralkodó közti konfliktus valódi oka mi más is lehetne, mint egy férfi?) – no és, ami egy belcanto operában a legfontosabb, a két egyenrangú primadonnaszerepet sem. A David McVicar rendezte előadás 2012-es bemutatója lényegében Joyce DiDonato miatt jött létre; most korunk másik belcanto sztárja, Diana Damrau áll a középpontban, hogy lenyűgözze a fél világ hallgatóságát – ezúttal a szólam szoprán változatával. Riválisát, Erzsébet királynőt Jamie Barton formálja meg; a karmesteri pulpituson Maurizio Benini áll.

Jegyfoglalás:

2020. 05. 09
18:55.
  Foglaljon Online