Az operaközvetítés története

Az opera (is) kőkemény üzlet. És a világon mindenütt veszteséges. Színpadra vitele költséges, rajongóinak száma véges. Az utóbbin próbál változtatni a Met vezetőinek ötlete: nem egy-egy előadásra kell nagyobb közönséget becsábítani, hanem sokszorosára növelni az operabarátok táborát.

Ez önmagában még nem teljesen új gondolat, hiszen a műfaj megújítói régóta ezen fáradoznak. Ők azok, akik állítják, ma már nem lehet úgy játszani operát, mint az előző évszázadokban, amikor ez a műfaj megszületett. Az opera -szerintük -zene és show, tánc és mozi és a legújabb technika varázslatait is segítségül hívó modern színház. Előadásaiknak sikere, híre, egyre nagyobb közönsége van.

De mi ez a nézőszám Peter Gelb Met-igazgató és James Levine zeneigazgató álmainak nagyságrendjéhez képest?! Igaz, ők nem csak megújítani akarják az operát. Azon is fáradoznak, ezért hívott meg Peter Gelb az elmúlt években számos kiváló színházi rendezőt, és ezért nem ragaszkodik feltétlenül a Metben korábban megszokott látványos, konzervatív előadásokhoz. De az „árut", amely a maga nemében a világon a legjobbak egyike, szeretnék egyszersmind jobban eladni. Úgy okoskodtak, ezt a kincset a tömegek nem ismerik, a létezéséről sem tudnak, hogyan is dönthetnék el, hogy szeretik vagy sem. Legyen hát a kincs közkincs: nézze, hallgassa a mozik közönsége - mozijegy áron - az operacsillagokat.

Az ötlet szülőanyja Julie Borchard-Young, ma a The Met -Live in HD nemzetközi igazgatója, aki korábban a popzene világában tevékenykedett. Nem hagyta nyugodni egy fantasztikus este emléke, amikor David Bowie londoni koncertjét 20 ország 88 mozijában élőben vetítették. Ami működött a popzenében, gondolta, miért ne működhetne az operában is? Elképzelésével felkereste Peter Gelbet -a többi már történelem. Igaz, az időzítés is szerencsés volt, hiszen az ajánlat vonzerejét nagyban növeli az új technika iránti kíváncsiság is. Vajon tényleg annyival jobb képminőséget, vajon tényleg annyival teljesebb élményt nyújt? És a közönség hálás, a közönség boldog, a közönség megtölti a filmszínházakat. Kanadában a közvetítés hetén a Met Anyeginje a nyolcadik volt a mozik sikerlistáján. Az elmúlt évad vetítéseinek tizenhét országban közel egymillió nézője volt! (Petrányi Judit: Operamozi)